Marka

Model

Silnik (Rocznik)


paź 27, 2016 0 Comments Porady ogólne

Klocki hamulcowe - jakie kupić klocki?

Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jakie klocki hamulcowe wybrać, a gdy już dochodziło do wyboru, nie wiedzieliście do końca, czym się sugerować? Cena? Jakość? Układ hamulcowy jest bez wątpienia elementem najważniejszym. Hamulce muszą być dobre. Nasi klienci często podkreślają, że jeżdżą bardzo szybko i potrzebują dobrych tarcz i klocków hamulcowych. Co dla jednych znaczy szybko, dla drugich to zaledwie przedsmak prędkości. W tym artykule skupimy się na klockach hamulcowych, ponieważ są podstawą sukcesu w hamowaniu.
Zacznijmy od określenia potrzeby i kilku pytań.
Aby odpowiednio dobrać hamulce do naszego samochodu, tak żeby nie przepłacić i być zadowolonym z zakupu, należy zadać sobie pytania:

Jaki jest mój samochód?

Podzieliliśmy samochody na trzy podstawowe grupy.
Samochody ciężkie i mocne, limuzyny SUV-y, amerykańskie ciężkie rodzinne, modyfikowane, tuningowane najczęściej mają proporcjonalnie słabe hamulce. Tarcze się wyginają, układ hamulcowy się przegrzewa. Odczuwamy to na początku zanikiem skuteczności, a następnie wibracjami na kierownicy czy biciem kierownicy.

Pojazdy sportowe lekkie, ale mocne. Rzadziej mają problemy z krzywieniem się tarcz hamulcowych, a częściej z zanikaniem hamulca po przegrzaniu. Rozwiązanie problemu będzie w tych samochodach łatwiejsze.

Samochody uniwersalne, bardziej popularne, małe pojemności, lekkie samochody o dobrym współczynniku masy i mocy do wielkości hamulców, w jakie producent je wyposażył. Tu będą pojawiały się problemy związane z zaniedbaniami. Z uwagi na to, że tego typu samochody często są tzw. wołami roboczymi, ich układy hamulcowe bardzo często są zardzewiałe i nawet najlepsze klocki hamulcowe nie poprawią skuteczności hamulca w takim samochodzie.

Jak jeżdżę?
Dotyczy to każdej grupy pojazdów. Jeśli jeździmy zawsze przepisowo, dość spokojnie, a stopniowo odczuwamy pogorszenie jakości hamowania, to prawdopodobnie korozja lub zatarcie tłoczka itp. spowodowały złą pracę. Jeśli jednak jeździmy szybko i od zawsze czuliśmy, że układ nie hamuje, jak byśmy chcieli, pozostaje nam wzmocnienie układu hamulcowego i np. klocki o parametrach sportowych oraz tarcze np. nacinane jako uzupełnienie.

Rozwiązanie ogólne!
Panująca ogólnie opinia na temat wzmacniania i poprawy hamulców jest błędna. Wszyscy zaczynają od wymiany tarcz hamulcowych. Otóż nie! Kluczowym elementem układu hamulcowego jest klocek hamulcowy. Należy zwrócić uwagę na parametr w samochodzie każdego typu, jakim jest temperatura, która powstaje podczas hamowania. Wróg hamulca! Każdy klocek hamulcowy, każda seria ma określone parametry cieplne i współczynniki tarcia. Klocki, które można określić jako sportowe bądź półsportowe najlepiej będą spisywały się w grupie pierwszej i drugiej, czyli ciężkie limuzyny oraz samochody sportowe. Dzieje się tak, ponieważ klocki hamulcowe o wysokich parametrach cieplnych chłoną temperaturę np. do 700, a nawet 900 stopni, chroniąc przed nadmiernym i zbyt szybkim rozgrzaniem się powierzchniowym tarczę, a tym samym przed krzywieniem się tarcz. Dodatkowo takie klocki posiadają dobre parametry cierne, co odczuwamy jako „dobry hamulec". Dlatego kupienie drogich, nawęglanych, nawiercanych czy nacinanych tarcz nic nie da, jeśli klocek będzie nam je przegrzewał.
Trzecia grupa samochodów nie będzie wymagała klocków sportowych czy wzmacnianych, jeśli układ hamulcowy będzie zadbany. Jeżeli nasze hamulce są zadbane, to wystarczą klocki hamulcowe dobrej jakości o parametrach podstawowych: odporności termicznej w okolicach 300 stopni Celsiusa.

Jeśli pojawią się problemy z hamulcami, zacznijmy od ogólnej analizy i naprawy tłoczków, gumek, prowadnic, klocków, tarcz. Nigdy odwrotnie.


W kolejnym artykule dowiecie się Państwo również, jakie tarcze dobrać do stylu jazdy i samochodu.

Related Articles

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
Website: (Site url with http://)
* Comment:
Type Code

Śledź nas na Facebooku